Xamarin: Multi Platform Development

Voor het Windows Platform heb ik al eens applicaties gemaakt. Een aantal van mijn maaksel staan zelfs in de store. Het zijn geen geweldige applicaties, maar ze gaven mij wel inzicht in hoe het werkte. Wat betekent zo’n klein scherm voor development en hoe krijg je zoiets dan in de store?

image

De eerste app staat er nog steeds in, maar ik ben de code kwijt Knipogende emoticon. Ook zijn de eisen aan de apps in de tussenliggende tijd behoorlijk aangescherpt. Al zou ik de code nog hebben, dan komt hij niet meer in de store.

Ook voor het Windows 8 platform heb ik een app. Eigenlijk een paar meer, maar die zijn niet beschikbaar. Een demo app voor Azure Mobile Services en een SDN evaluatie app waar ik al eerder over sprak.

image

http://apps.microsoft.com/windows/en-us/app/three-of-a-kind/a5ab2f2a-c42d-45de-95c6-13a10e5b1256

Maar goed, al een hele tijd wil ik eigenlijk heel graag eens proberen om een app te maken voor Android en iOS. En ik heb het geprobeerd om op mijn iMac met Xcode een app te maken, maar ik raakte heel snel verstrikt in Objective C taal en kon mijn weg niet goed vinden binnen de Apple tools. Binnen de Microsoft wereld is Xamarin dan tool om dat te doen. Een super tool om je vaardigheden in C# te kunnen gebruiken op andere platformen.

Ik had al heel lang het idee staan, maar kon er de tijd en zin niet voor maken om het door te zetten. Nu is het er dan toch van gekomen. Het is een soort Hello World app, maar dan met iets meer dieogang. Maar weer niet zoveel omdat er geen gedeelte code is en al helemaal geen server side code.

Bij mijn vorige werkgever was door Ronald Hubert een Scrum app voor het Windows Phone platform gemaakt. Het idee en de grove vormgeving van de kaarten waren mijn begin punt. Ik heb zijn Windows Phone code niet hergebruikt en zelf een Windows Phone variant geschreven. Dat was makelijk, want dat had ik al eens eerder gedaan.

Je maakt twee schermen, tekent de kaarten op het eerste scherm en op het klik event van de kaart open je het tweede scherm. In het tweede scherm laad je het juiste plaatje met een klik event om terug te gaan naar het hoofdscherm.

In code:

private void imageV_Tapped(object sender, TappedRoutedEventArgs e)
{     Frame.Navigate(typeof(DetailPage), "V");
}

Direct in het klik event van het plaatje vertel je dat er een navigate moet plaats vinden naar de detail pagina met een parameter. Clean en simpel Knipogende emoticon

wp8

Voor Android heb je twee keuzes. Of je werkt vanuit Visual Studio of je werkt vanuit Xamarin Studio. De eerste is meer vertrouwd dan de tweede. Ik heb overigens de applicatie ontwikkeld vanuit de Xamarin Studio.

Feitelijk is hier hetzelfde ritueel als in de Windows Phone app gebruikt.

ImageButton imButton1 = FindViewById<ImageButton> (Resource.Id.imageButton1);
imButton1.Click += new EventHandler (PictureBtn_Click);
void PictureBtn_Click(Object sender, EventArgs e)
{
	ImageButton imgbut = (ImageButton)sender;
 
	var intent = new Intent (this, typeof (NextScreenActivity));
	intent.PutExtra ("picture", (imgbut.Tag == null ? "" : imgbut.Tag.ToString()));
	StartActivity (intent);
}

Zoals je ziet, wezenlijk anders. Je moet de Button op het scherm zoeken en er dan een event aan hangen. In het event moet je new Intent maken en die Intent moet je als een Activity starten.

nadroidvs

androidxs

De iOS variant is natuurlijk niet heel anders. Alleen werkt Apple met een Story board en dwingt meer MVC af. Verder worden er allerlei events en stukken code toegevoegd voor het iOS gedeelte.

image

Screen Shot 2015-02-14 at 13.37.40

Ondanks dat ik C# kon programmeren was het toch 3 keer anders.

Er is ook nog zoiets als Xamarin Forms. Daarmee zou de voorkant ook nog een stuk meer overeenkomen tussen de verschillende operating systems. Dat wordt mij volgende project.

Om de apps vervolgens in de verschillende stores te krijgen was ook steeds anders. Windows Phone en Android leken redelijk op elkaar, de store van Apple was veel meer gedoe.

Deze app is in elk geval te downloaden:

This entry was posted in .NET, DotNetMag, Phone, SDN, Visual Studio, WP8 by Marcel Meijer. Bookmark the permalink.

About Marcel Meijer

Op dit moment houdt hij zich voornamelijk bezig met Microsoft Azure, Cloud, C#, Software Ontwikkeling, Architectuur, Windows 10 en IoT. Hij werkt als Development Team Lead bij iFunds. In zijn vrije tijd is hij voorzitter, bestuurslid, eindredacteur en eventorganisator bij de SDN (Software Development Network). Sinds 1 oktober 2010 is hij MVP geworden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *